REGULAMIN KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W SZCZECINIE z dnia 4 sierpnia 2015 r.
Regulamin KWP w Szczecinie z dnia 04 sierpnia 2015 r. (pdf)
REGULAMIN
KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W SZCZECINIE
z dnia 4 sierpnia 2015 r.
Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2015 r. poz. 355, ze zm.[1])) postanawia się, co następuje:
ROZDZIAŁ 1
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1.
Ustala się regulamin Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie z siedzibą w Szczecinie przy ul. Małopolskiej 47, zwaną dalej „Komendą”, określający:
- funkcje Komendy;
- strukturę organizacyjną Komendy;
- organizację i tryb kierowania Komendą;
- zadania komórek organizacyjnych Komendy;
- tryb wprowadzania kart opisu stanowisk pracy i opisów stanowisk pracy.
§ 2.
- Komenda jest jednostką organizacyjną Policji, stanowiącą aparat pomocniczy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Szczecinie, zwanego dalej „Komendantem Wojewódzkim Policji”.
- Zakres działania Komendy określają przepisy dotyczące organizacji i zakresu działania
komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych Policji. - W zakresie uregulowanym odrębnymi przepisami Komenda realizuje funkcje:
- nadzorcze;
- koordynacyjne;
- organizacyjne;
- wykonawcze;
- kontrolne.
§ 3.
- Wprowadza się podstawowy rozkład czasu służby i pracy w Komendzie od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:30. Odstępstwa od podstawowego rozkładu służby i pracy określa odrębna decyzja.
- Policjanci i pracownicy Komendy są zobowiązani potwierdzać rozpoczęcie oraz zakończenie służby i pracy w przeznaczonych do tego celu ewidencjach.
- Kierownicy komórek organizacyjnych Komendy, o których mowa w § 5 ust. 2, prowadzą ewidencję czasu służby i pracy podległych policjantów i pracowników, zawierającą
w szczególności informacje na temat godzin rozpoczęcia oraz zakończenia służby i pracy, a także ewentualnych przerw w ich świadczeniu. - Pobyt policjanta lub pracownika w pomieszczeniach Komendy poza wyznaczonym rozkładem czasu służby lub pracy wymaga zgody bezpośredniego przełożonego.
§ 4.
- Komendant Wojewódzki Policji, albo wyznaczony przez niego zastępca Komendanta Wojewódzkiego Policji przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godzinach od 14:00 do 17:00. Jeżeli wyznaczony dzień przyjęć interesantów przypada na dzień wolny od służby lub pracy, skargi i wnioski przyjmuje się w najbliższy dzień roboczy.
- Policjanci i pracownicy Wydziału Kontroli przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków we wszystkie dni robocze w godzinach od 7:30 do 15:30.
- Szczegółową organizację przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków w Komendzie określa odrębne zarządzenie.
ROZDZIAŁ 2
STRUKTURA ORGANIZACYJNA KOMENDY
§ 5.
- Kierownictwo Komendy stanowią:
- Komendant Wojewódzki Policji;
- I Zastępca Komendanta Wojewódzkiego Policji;
- zastępcy Komendanta Wojewódzkiego Policji.
- W skład Komendy wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) w służbie kryminalnej:
- Wydział Kryminalny,
- Wydział Dochodzeniowo – Śledczy,
- Wydział Techniki Operacyjnej,
- Wydział Wywiadu Kryminalnego,
- Laboratorium Kryminalistyczne,
- Zespół do spraw Międzynarodowej Współpracy Policji,
- Wydział do walki z Korupcją z siedzibą w Mierzynie,
- Wydział do walki z Cyberprzestępczością,
- Wydział do walki z Przestępczością Gospodarczą;
2) w służbie prewencyjnej:
- Wydział Prewencji,
- Sztab Policji,
- Wydział Ruchu Drogowego z siedzibą w Mierzynie,
- Wydział Konwojowy,
- Wydział Postępowań Administracyjnych;
3) w służbie wspomagającej działalność Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym
i technicznym, zwanej dalej „służbą wspomagającą”:
- Wydział Kontroli,
- Zespół Prawny,
- Wydział Kadr i Szkolenia,
- Jednoosobowe Stanowisko do spraw Ochrony Praw Człowieka,
- Wydział Komunikacji Społecznej,
- Sekcja Psychologów,
- Jednoosobowe Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego,
- Wydział Finansów,
- Wydział Zaopatrzenia i Inwestycji,
- Wydział Transportu,
- Zespół do spraw Zamówień Publicznych,
- Wydział Łączności i Informatyki,
- Zespół Bezpieczeństwa i Higieny Pracy,
- Wydział do spraw Ochrony Informacji Niejawnych.
ROZDZIAŁ 3
Organizacja I TRYB kierowANIA KOMENDĄ
§ 6.
Komendą kieruje Komendant Wojewódzki Policji przy pomocy:
- I Zastępcy Komendanta Wojewódzkiego Policji;
- zastępców Komendanta Wojewódzkiego Policji;
- kierowników komórek organizacyjnych i ich zastępców;
- policjantów lub pracowników wyznaczonych do koordynowania pracy komórek organizacyjnych i ich zastępców;
- bezpośrednio podległych policjantów i pracowników.
§ 7.
Komendant Wojewódzki Policji w szczególności:
- ustala zakresy zadań i obowiązków:
- I Zastępcy Komendanta Wojewódzkiego Policji,
- zastępców Komendanta Wojewódzkiego Policji,
- kierowników komórek organizacyjnych, o których mowa w § 5 ust. 2 oraz ich zastępców,
- policjantów i pracowników wyznaczonych do koordynowania pracy komórek organiza- cyjnych Komendy, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 1 lit. f, pkt 3 lit. b, k, m,
- bezpośrednio podległych policjantów i pracowników, zatwierdzając karty opisu stanowisk pracy, opisy stanowisk pracy i zakresy obowiązków;
- sprawuje nadzór nad działaniem:
- Wydziału Kontroli,
- Zespołu Prawnego,
- Wydziału Kadr i Szkolenia,
- Jednoosobowego Stanowiska do spraw Ochrony Praw Człowieka,
- Wydziału Komunikacji Społecznej,
- Sekcji Psychologów,
- Jednoosobowego Stanowiska do spraw Audytu Wewnętrznego,
- Wydziału Finansów,
- Wydziału do spraw Ochrony Informacji Niejawnych;
- sprawuje nadzór nad działaniem Sekcji Lotnictwa Policji Sztabu Policji za pośrednictwem Zastępcy Komendanta Wojewódzkiego Policji nadzorującego służbę prewencyjną i Naczelnika Sztabu Policji;
- może upoważniać podległych policjantów i pracowników do podejmowania w jego imieniu
decyzji lub wykonywania czynności w określonych sprawach; - może powoływać nieetatowe zespoły do realizacji zleconych przez niego zadań oraz wyznaczać podległych policjantów lub pracowników do kierowania tymi zespołami;
- może zlecać podległym policjantom lub pracownikom doraźne, bądź okresowe wykonywanie
innych zadań i obowiązków, niż wskazane w kartach opisów stanowisk pracy, opisach stanowisk pracy lub zakresach ich obowiązków.
§ 8.
- Komendanta Wojewódzkiego Policji podczas jego nieobecności zastępuje I Zastępca Komendanta Wojewódzkiego Policji, albo inny wyznaczony przez niego zastępca Komendanta Wojewódzkiego Policji.
- Zakres zastępstwa, o którym mowa w ust. 1, obejmuje wykonywanie wszystkich zadań Komendanta Wojewódzkiego Policji, chyba że co innego wynika z treści udzielonego upoważnienia.
- I Zastępcę Komendanta Wojewódzkiego Policji i zastępcę Komendanta Wojewódzkiego Policji podczas ich nieobecności zastępuje inny zastępca Komendanta Wojewódzkiego Policji, albo wyznaczony przez Komendanta Wojewódzkiego Policji kierownik komórki organizacyjnej Komendy.
§ 9.
- I Zastępca Komendanta Wojewódzkiego Policji sprawuje nadzór nad działaniem:
- Wydziału Kryminalnego;
- Wydziału Dochodzeniowo-Śledczego;
- Wydziału Techniki Operacyjnej;
- Wydziału Wywiadu Kryminalnego;
- Laboratorium Kryminalistycznego;
- Zespołu do spraw Międzynarodowej Współpracy Policji;
- Wydziału do walki z Korupcją z siedzibą w Mierzynie;
- Wydziału do walki z Cyberprzestępczością;
- Wydziału do walki z Przestępczością Gospodarczą;
- komórek organizacyjnych służby kryminalnej w komendach powiatowych (miejskich)
Policji województwa zachodniopomorskiego.- Zastępca Komendanta Wojewódzkiego Policji sprawuje nadzór nad działaniem:
- Wydziału Prewencji;
- Sztabu Policji;
- Wydziału Ruchu Drogowego z siedzibą w Mierzynie;
- Wydziału Konwojowego;
- Wydziału Postępowań Administracyjnych;
- Oddziału Prewencji Policji w Szczecinie;
- Samodzielnego Pododdziału Antyterrorystycznego Policji w Szczecinie;
- komórek organizacyjnych służby prewencyjnej w komendach powiatowych (miejskich) Policji województwa zachodniopomorskiego.
- Zastępca Komendanta Wojewódzkiego Policji do spraw służby wspomagającej sprawuje nadzór nad działaniem:
- Wydziału Zaopatrzenia i Inwestycji;
- Wydziału Transportu;
- Zespołu do spraw Zamówień Publicznych;
- Wydziału Łączności i Informatyki,
- Zespołu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.
§ 10.
Komórką organizacyjną Komendy, o której mowa w § 5 ust. 2, kieruje jej kierownik przy pomocy zastępcy lub zastępców, kierowników podległych komórek organizacyjnych oraz podległych policjantów lub pracowników wyznaczonych do koordynowania pracy komórek organizacyjnych Komendy.
§ 11.
Kierownik komórki organizacyjnej, o której mowa w § 5 ust. 2, w szczególności:
- zapoznaje podległych policjantów i pracowników z Regulaminem Komendy;
- sporządza, aktualizuje i przedkłada Komendantowi Wojewódzkiemu Policji do zatwierdzenia szczegółowy zakres zadań podległej komórki organizacyjnej oraz zapoznaje z nim podległych policjantów i pracowników;
- ustala zakresy zadań i obowiązków podległych policjantów i pracowników, sporządzając
i podpisując karty opisu stanowisk pracy, opisy stanowisk pracy i zakresy obowiązków; - zapoznaje podległych policjantów i pracowników z kartami opisu stanowisk pracy, opisami stanowisk pracy oraz zakresami obowiązków bezpośrednio przed podjęciem przez te osoby służby lub pracy na wyznaczonych stanowiskach;
- może upoważniać podległych policjantów i pracowników do podejmowania w jego imieniu decyzji lub wykonywania czynności w określonych sprawach, z wyjątkiem decyzji i czynności, o których mowa w § 7 pkt 4;
- może powoływać nieetatowe zespoły do realizacji zleconych przez niego zadań oraz wyznaczać podległych policjantów lub pracowników do kierowania tymi zespołami;
- może zlecać podległym policjantom lub pracownikom doraźne lub okresowe wykonywanie innych zadań i obowiązków, niż wskazane w kartach opisów stanowisk pracy, opisach stanowisk pracy lub zakresach obowiązków.
§ 12.
- Kierownika komórki organizacyjnej w czasie jego nieobecności zastępuje jego zastępca, albo wyznaczony przez niego inny podległy policjant lub pracownik.
- Zakres zastępstwa, o którym mowa w ust. 1, obejmuje wykonywanie wszystkich zadań kierownika komórki organizacyjnej, chyba że co innego wynika z treści udzielonego upoważnienia.
§ 13.
- Postanowienia § 11-12 stosuje się odpowiednio do policjanta lub pracownika wyznaczonego
do koordynowania pracy komórki organizacyjnej Komendy. - Policjant lub pracownik wyznaczony do koordynowania pracy komórki organizacyjnej Komendy ustala zakresy zadań i obowiązków policjantów i pracowników tej komórki, sporządzając karty opisu stanowisk pracy, opisy stanowisk pracy i zakresy obowiązków oraz przedkładając je do zatwierdzenia bezpośredniemu przełożonemu.
ROZDZIAŁ 4
ZADANIA WSPÓLNE KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH KOMENDY
§ 14.
Do zadań wspólnych, realizowanych przez komórki organizacyjne Komendy w zakresie ich właściwości merytorycznej, należy w szczególności:
- współpraca z komórkami organizacyjnymi Komendy, jednostkami organizacyjnymi Policji działającymi na obszarze województwa zachodniopomorskiego, Komendą Główną Policji, Centralnym Biurem Śledczym Policji, komendami wojewódzkimi (Stołeczną) Policji, oraz
organami administracji publicznej, instytucjami, organizacjami społecznymi i innymi podmiotami, działającymi na obszarze województwa lub kraju; - organizowanie i realizowanie przedsięwzięć w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego;
- upowszechnianie innowacyjnych rozwiązań i narzędzi oraz dobrych praktyk, sprzyjających podnoszeniu jakości i efektywności realizacji zadań Komendy
i pozostałych jednostek organizacyjnych Policji działających na obszarze województwa zachodniopomorskiego; - opracowywanie planów działania, analiz, sprawozdań, informacji oraz innych dokumentów o charakterze planistyczno-sprawozdawczym;
- aktualizacja szczegółowych zakresów zadań w zakresie wynikającym ze zmian obowiązujących przepisów prawnych lub bieżących potrzeb;
- realizowanie wniosków i zaleceń pokontrolnych uprawnionych organów kontroli;
- uczestniczenie w procesie udostępniania informacji publicznej;
- administrowanie zbiorami danych oraz systemami teleinformatycznymi, zgodnie
z odrębnymi przepisami; - zapewnianie ochrony informacji niejawnych oraz danych osobowych w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów;
- opracowywanie i aktualizowanie procedur alarmowania policjantów i pracowników;
- organizowanie służby i pracy poprzez obsługę organizacyjno-kadrową, kancelaryjno-biurową i administracyjno-gospodarczą.
ROZDZIAŁ 5
ZADANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH KOMENDY
§ 15.
Do zadań Wydziału Kryminalnego należy w szczególności:
- realizowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych w sprawach dotyczących przestępstw kryminalnych o wysokim stopniu społecznej szkodliwości, obejmujących swym zasięgiem kilka powiatów lub województw, bądź wymagających zastosowania zaawansowanych metod wykrywczych;
- koordynowanie i wspieranie czynności operacyjno-rozpoznawczych, realizowanych przez jednostki organizacyjne Policji województwa zachodniopomorskiego;
- analiza efektywności pracy operacyjnej w zakresie przestępczości kryminalnej w jednostkach organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego oraz opracowywanie wniosków
i propozycji zmierzających do jej usprawniania i optymalizacji; - pozyskiwanie osobowych źródeł informacji i organizowanie współpracy z tymi źródłami;
- prowadzenie poszukiwań osób i rzeczy, a także koordynowanie i wspieranie czynności związanych z identyfikacją osób, rzeczy i zwłok, realizowanych przez jednostki organizacyjne Policji województwa zachodniopomorskiego;
- prowadzenie rozpoznania w obszarze przestępczości narkotykowej, samochodowej, pseudokibiców, handlu ludźmi, narządami ludzkimi oraz pedofilii i pornografii dziecięcej;
- planowanie, organizowanie i koordynowanie operacji specjalnych we współdziałaniu
z właściwymi komórkami organizacyjnymi Centralnego Biura Śledczego Policji; - planowanie, organizowanie i koordynowanie przedsięwzięć związanych ze stosowaniem środków techniki operacyjnej, przesyłek niejawnie nadzorowanych i zakupów kontrolowanych;
- gospodarowanie funduszem operacyjnym w zakresie zadań Wydziału;
- realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających
w zakresie właściwości wydziału.
§ 16.
Do zadań Wydziału Dochodzeniowo-Śledczego należy w szczególności:
- realizowanie czynności dochodzeniowo-śledczych w sprawach własnych dotyczących przestępstw o wysokim stopniu społecznej szkodliwości, w tym obejmujących swym zasięgiem kilka powiatów lub województw, lub wymagających zastosowania zaawansowanych metod wykrywczych, z wyjątkiem postępowań w sprawach korupcyjnych;
- koordynowanie i doraźne wspieranie czynności dochodzeniowo-śledczych, realizowanych przez jednostki organizacyjne Policji województwa zachodniopomorskiego;
- wykonywanie i koordynowanie czynności dochodzeniowo-śledczych na wniosek innych jednostek organizacyjnych Policji, prokuratury, sądów lub innych uprawnionych organów;
- analiza efektywności pracy dochodzeniowo-śledczej w jednostkach organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego oraz opracowywanie wniosków i propozycji zmierzających do jej usprawniania i optymalizacji;
- monitorowanie prawidłowości stosowania procedur rejestracji statystycznej przestępstw oraz postępowania z dowodami rzeczowymi w jednostkach organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego;
- prowadzenie wojewódzkiego magazynu środków odurzających i substancji psychotropowych, zabezpieczanych dla potrzeb postępowań karnych przez organy ścigania;
- typowanie i analizowanie akt umorzonych postępowań przygotowawczych, dotyczących przestępstw o wysokim stopniu społecznej szkodliwości, połączone z realizacją dodatkowych czynności procesowych w celu uzupełnienia materiału dowodowego oraz ponownego rozpoznania możliwości wykrycia ich sprawców;
- sprawowanie nadzoru nad zbieraniem, gromadzeniem, przetwarzaniem i opracowywaniem danych statystycznych oraz analizą zagrożeń;
- udzielanie pomocy jednostkom organizacyjnym Policji województwa zachodnio-pomorskiego w zakresie współpracy z Laboratorium Kryminalistycznym, krajowymi
i zagranicznymi instytucjami naukowymi i specjalistycznymi oraz biegłymi; - realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających
w zakresie właściwości wydziału.
§ 17.
Do zadań Wydziału Techniki Operacyjnej należy w szczególności:
- realizowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych, wspomagających proces wykrywania sprawców przestępstw i gromadzenia materiału dowodowego z wykorzystaniem środków techniki operacyjnej, w tym poprzez:
- prowadzenie kontroli operacyjnej,
- niejawną obserwację osób, miejsc i środków transportu,
- techniczne wsparcie zadań operacyjnych;
- współpraca z operatorami pocztowo-telekomunikacyjnymi, zapewniająca dokonywanie ustaleń, kontrolę korespondencji, nadzór nad przesyłkami oraz efektywną realizację innych zadań z zakresu techniki operacyjnej;
- prowadzenie obserwacji transgranicznych oraz realizacja innych zadań z zakresu techniki operacyjnej, wynikających z umów i porozumień międzynarodowych;
- analiza możliwości i zasadności stosowania środków i metod techniki operacyjnej
w zlecanych sprawach oraz przedstawianie wniosków i propozycji w tym zakresie kierownictwu Komendy i podmiotom zlecającym; - wykonywanie czynności związanych z maskowaniem policjantów, obiektów i środków techniki operacyjnej;
- gospodarowanie funduszem operacyjnym w zakresie potrzeb własnych;
- prowadzenie gospodarki majątkowej środkami trwałymi i materiałami będącymi poza ewidencją wydziałów zaopatrujących komendę;
- realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających
w zakresie właściwości wydziału.
§ 18.
Do zadań Wydziału Wywiadu Kryminalnego należy w szczególności:
- sporządzanie analiz kryminalnych, wspomagających proces wykrywczy, pozyskiwanie
i organizacja współpracy z osobowymi źródłami informacji; - sporządzanie analiz strategicznych, wspomagających procesy decyzyjne kierownictwa Komendy lub kierownictw jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopo-morskiego;
- analiza efektywności pracy z osobowymi źródłami informacji w jednostkach organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego oraz opracowywanie wniosków i propozycji jej usprawnienia;
- gromadzenie, przetwarzanie i analizowanie danych w Systemie Meldunku Informacyjnego
i Ogólnopolskiej Bazie Osobowych Źródeł Informacji oraz udostępnianie danych z Systemu Informacji Operacyjnych właściwym komórkom organizacyjnym Komendy i jednostkom organizacyjnym Policji nadzorowanym przez Komendanta Wojewódzkiego Policji; - obsługa informacyjna w zakresie wprowadzania zapytań do Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych;
- analizowanie i weryfikacja danych wprowadzanych do Krajowego Systemu Informacyjnego Policji przez jednostki organizacyjne Policji województwa zachodniopomorskiego;
- opracowywanie i udostępnianie statystyki kryminalnej na potrzeby kierownictwa Komendy
i jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego; - realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających
w zakresie właściwości wydziału.
§ 19.
Do zadań Laboratorium Kryminalistycznego należy w szczególności:
- wykonywanie ekspertyz, opracowywanie opinii kryminalistycznych i realizowanie zleconych czynności techniczno-kryminalistycznych na potrzeby jednostek organizacyjnych Policji oraz podmiotów pozapolicyjnych;
- uczestniczenie w oględzinach i innych czynnościach procesowych dotyczących najpoważniejszych przestępstw popełnionych na terenie województwa zachodniopomorskiego;
- koordynowanie działań oraz sprawowanie nadzoru merytorycznego nad pracą techników kryminalistyki komend powiatowych (miejskich) Policji na obszarze województwa zachodniopomorskiego;
- prowadzenie Wojewódzkiej Registratury Daktyloskopijnej (WRD), zbiorów niezidentyfikowanych śladów linii papilarnych ("śladów NN") i obsługa Automatycznego Systemu Identyfikacji Daktyloskopijnej (AFIS);
- współpraca z Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji w zakresie wyposażenia
w sprzęt i materiały techniki kryminalistycznej w ramach wykonywania ekspertyz oraz wdrażania nowych metod badawczych, a także w zakresie szkoleń i podnoszenia kompetencji zawodowych; - współpraca z placówkami naukowo-badawczymi oraz instytucjami i laboratoriami w zakresie problematyki kryminalistycznej.
§ 20.
Do zadań Zespołu do spraw Międzynarodowej Współpracy Policji należy w szczególności:
- realizacja zobowiązań międzynarodowych wynikających z ratyfikowanych przez Rzeczypospolitą Polską umów, udział we współpracy wynikającej z członkostwa Polski w Interpolu i Europolu oraz na rzecz Policji niemieckiej w zakresie umów o współpracy przygranicznej;
- realizacja zleceń kanałem SIS/SIRENE oraz udział we współpracy w ramach SIS;
- przygotowywanie i opracowywanie zleceń w zakresie wymiany informacji operacyjno-
procesowych na żądanie komórek organizacyjnych Komendy i jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego oraz koordynacja ich przepływu; - kontrola realizacji zleceń przez jednostki organizacyjne Policji województwa zachodnio-pomorskiego;
- koordynacja współpracy jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopo-morskiego z oficerami łącznikowymi Policji;
- organizacja i obsługa wyjazdów i spotkań kierownictwa Komendy oraz przyjmowanie delegacji zagranicznych;
- nadzór nad realizacją zadań wynikających z umów i porozumień dwustronnych, zawartych
z podmiotami zagranicznymi w zakresie wymiany informacji policyjnych i ich prawidłowego zabezpieczenia; - reprezentowanie Policji zachodniopomorskiej na forum międzynarodowym w zakresie współpracy operacyjnej z podmiotami zagranicznymi;
- podejmowanie, koordynowanie oraz monitorowanie działań mających na celu pozyskiwanie unijnych źródeł finansowania projektów Policji zachodniopomorskiej
i opracowywanie niezbędnej dokumentacji.
§ 21.
Do zadań Wydziału do walki z Korupcją z siedzibą w Mierzynie należy w szczególności:
- rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie przestępczości korupcyjnej oraz wypracowywanie i wdrażanie skutecznych metod w prowadzonych formach pracy operacyjnej;
- wykonywanie czynności dochodzeniowo-śledczych w sprawach o przestępstwa korupcyjne;
- koordynowanie i nadzorowanie czynności realizowanych w jednostkach organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego w zakresie zwalczania przestępczości korupcyjnej;
- opracowywanie i wdrażanie taktyki działania w zakresie zwalczania przestępczości korupcyjnej;
- analizowanie stanu zagrożenia przestępczością korupcyjną na obszarze województwa zachodniopomorskiego i opracowywanie na tej podstawie kierunków działań wykrywczych;
- organizowanie współpracy z organami administracji i kontroli oraz agendami pozarządowymi funkcjonującymi na obszarze województwa zachodniopomorskiego w zakresie zapobiegania, ujawniania i zwalczania przestępczości korupcyjnej;
- współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Komendy Głównej Policji w sprawach dotyczących realizacji zadań o zasięgu krajowym i międzynarodowym, wymiana informacji
o nowych sposobach i metodach przestępczego działania, taktyki prowadzonych czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz przekazywania danych do opracowań i analiz; - opracowanie i wdrażanie taktyki działania w zakresie skutecznego odzyskiwania mienia pochodzącego z przestępstw korupcyjnych.
§ 22.
Do zadań Wydziału do walki z Cyberprzestępczością należy w szczególności:
- prowadzenie ukierunkowanego monitoringu sieci Internet pod kątem ujawniania, zamieszczania i rozpowszechniania treści prawnie zabronionych oraz zdarzeń o charakterze przestępczym;
- prowadzenie ustaleń teleinformatycznych w trybie art. 20c ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r.
o Policji; - ujawnianie i zwalczanie przestępstw popełnianych na szkodę lub przy użyciu systemów i sieci komputerowych oraz teleinformatycznych i telekomunikacyjnych;
- ustalanie sprawców przestępstw wykorzystujących technologie i sieci teleinformatyczne
w działalności przestępczej; - współpraca z administratorami sieci komputerowych, providerami oraz przedstawicielami firm softwareowych i telekomunikacyjnych w zakresie monitorowania zdarzeń o charakterze przestępczym;
- prowadzenie czynności operacyjno-rozpoznawczych, w tym pracy operacyjnej w zakresie właściwości wydziału;
- pomoc jednostkom organizacyjnym Policji województwa zachodniopomorskiego w plano-waniu, przygotowaniu i realizacji spraw, w których wymagane są wiedza i umiejętności zwią-zane z zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi;
- współpraca z organami państwa i innymi podmiotami krajowymi i międzynarodowymi w zakresie wymiany informacji dotyczących nowych zjawisk przestępczych związanych z rozwojem technik informatycznych dla potrzeb prowadzonej pracy operacyjno-rozpoznawczej;
- realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających
w zakresie właściwości wydziału.
§ 23.
Do zadań Wydziału do walki z Przestępczością Gospodarczą należy w szczególności:
- koordynowanie i nadzorowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych w jednostkach organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego w zakresie zwalczania przestępczości gospodarczej;
- realizacja czynności operacyjno-rozpoznawczych w sprawach o przestępstwa gospodarcze oraz udzielanie jednostkom organizacyjnym Policji województwa zachodniopomorskiego wsparcia, w szczególności w sprawach o znacznym stopniu skomplikowania działań wykrywczych i dowodowych;
- bieżące analizowanie stanu zagrożenia przestępczością gospodarczą oraz opracowywanie na tej podstawie wniosków i wytycznych w zakresie metod i kierunków podejmowanych działań;
- praca z osobowymi źródłami informacji;
- identyfikowanie, ujawnianie i odzyskiwanie mienia pochodzącego z przestępstw lub mającego związek z przestępstwami w prowadzonych lub nadzorowanych sprawach, a także zapewnienie wymiany informacji w tym zakresie z innymi jednostkami organizacyjnymi Policji oraz uprawnionymi instytucjami pozapolicyjnymi;
- dokonywanie okresowych analiz i ocen form i metod pracy operacyjnej oraz systematyczne wdrażanie nowatorskich rozwiązań w tym zakresie;
- udzielanie pomocy jednostkom organizacyjnym Policji województwa zachodniopomorskiego
w prowadzeniu wojewódzkich operacji taktycznych i działań doraźnych, ukierunkowanych na zwalczanie przestępczości gospodarczej.
§ 24.
Do zadań Wydziału Prewencji należy w szczególności:
- organizowanie i koordynowanie zadań w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego;
- inspirowanie i koordynowanie programów prewencyjnych jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego oraz nadzór nad ich realizacją;
- opracowywanie i wdrażanie programów profilaktycznych, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki zagrożenia demoralizacją dzieci i młodzieży;
- analizowanie zjawisk kryminogennych, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które dotyczą dzieci i młodzieży oraz opracowywanie i wdrażanie programów przeciwdziałania tym zjawiskom;
- koordynacja i nadzór nad sposobem organizacji służby oraz prawidłowością i efektywnością realizacji zadań służbowych przez policjantów komórek organizacyjnych służby prewencyjnej komend powiatowych (miejskich) Policji województwa zachodniopomorskiego;
- koordynacja i nadzór nad zwalczaniem wykroczeń na obszarze województwa zachodnio-pomorskiego;
- realizacja zadań zleconych przez wojewodę w ramach sprawowanego nadzoru nad strażami miejskimi/gminnymi;
- nadzór nad wykorzystaniem psów oraz organizowanie użycia koni służbowych w realizacji zadań związanych z zapewnianiem bezpieczeństwa i porządku publicznego;
- realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających
w zakresie właściwości wydziału.
§ 25.
Do zadań Sztabu Policji należy w szczególności:
- organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie funkcjonowania służb dyżurnych w jednostkach organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego;
- planowanie, organizowanie i koordynowanie operacji policyjnych na obszarze województwa zachodniopomorskiego w celu zapobieżenia lub likwidacji zdarzeń kryzysowych;
- rozpoznawanie, analizowanie i bieżące informowanie kierownictwa Komendy o zagrożeniach dla bezpieczeństwa powszechnego i porządku publicznego na obszarze województwa zachodniopomorskiego;
- wykonywanie, koordynowanie i nadzorowanie realizacji zadań z zakresu negocjacji policyjnych;
- planowanie, organizowanie, koordynowanie działań jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego w warunkach katastrof naturalnych i awarii technicznych;
- przygotowanie jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego do wykonywania zadań w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego, konstytucyjnie określonych stanów nadzwyczajnych oraz bieżące współdziałanie z innymi podmiotami i instytucjami realizującymi zadania z zakresu bezpieczeństwa państwa;
- inicjowanie, planowanie i nadzorowanie w komórkach organizacyjnych Komendy i jednostkach organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego przygotowań obronnych na czas zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny, w tym wykonywanie zadań obronnych pozostających w zakresie właściwości wydziału;
- gromadzenie, analizowanie i udostępnianie informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych w ramach Wojewódzkiego Punktu Kontaktowego do spraw imprez masowych;
- nadzór nad organizacją, funkcjonowaniem i doskonaleniem zawodowym Nieetatowego Oddziału Prewencji Policji, nieetatowych grup rozpoznania minersko-pirotechnicznego oraz nieetatowych grup realizacyjnych w jednostkach organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego;
- zarządzanie statkami powietrznymi będącymi w dyspozycji Komendanta Wojewódzkiego Policji;
- nadzorowanie i koordynowanie operacji lotniczych realizowanych z wykorzystaniem statków powietrznych Komendy.
§ 26.
Do zadań Wydziału Ruchu Drogowego z siedzibą w Mierzynie należy w szczególności:
- analizowanie stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego i ocena efektywności działań na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, podejmowanych przez jednostki organizacyjne Policji województwa zachodniopomorskiego;
- opracowywanie na podstawie systematycznych analiz przyczyn, miejsc i okoliczności powstawania wypadków i kolizji drogowych, a także wykonywanie czynności na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym;
- prowadzenie nadzoru nad organizacją i pełnieniem służby na drogach w jednostkach organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego;
- współdziałanie i organizowanie wspólnych przedsięwzięć na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym z innymi organizacjami i instytucjami;
- planowanie, koordynowanie i realizacja działań kontrolno-prewencyjnych z użyciem urządzeń rejestrujących zachowania jego uczestników oraz w zakresie techniki drogowej
i ekologii, a także nadzorowanie bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym na autostradach; - opiniowanie wniosków o wydanie zezwolenia na wykorzystanie dróg w sposób szczególny oraz opracowywanie koncepcji, planów i koordynacja działań związanych z zabezpieczeniem takiego wykorzystania dróg;
- organizowanie, koordynowanie i pilotowanie transportów ponadnormatywnych, udział
w zabezpieczaniu przejazdów osób objętych szczególną ochroną; - nadzorowanie zasadności i prawidłowości stosowania przepisów Prawa o ruchu drogowym przez jednostki organizacyjne Policji województwa zachodniopomorskiego oraz podejmowanie działań na rzecz ujednolicenia polityki prewencyjnej na obszarze województwa zachodniopomorskiego;
- współpraca ze środkami masowego przekazu w zakresie propagowania bezpieczeństwa na drodze oraz utrzymywanie z tymi środkami stałego kontaktu w zakresie wymiany informacji dotyczących ruchu drogowego;
- inicjowanie działań upowszechniających znajomość przepisów ruchu drogowego, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży;
- sprawowanie merytorycznego nadzoru nad funkcjonowaniem programów Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji oraz ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego;
- opiniowanie projektów organizacji ruchu, w zakresie inżynierii ruchu na drogach wojewódzkich i krajowych;
- nadzór merytoryczny nad dokumentacją związaną z nakładaniem grzywien w drodze decyzji administracyjnych w transporcie drogowym, prowadzenie postępowań odwoławczych w sprawach dotyczących grzywny nałożonych w drodze decyzji przez jednostki organizacyjne Policji województwa zachodniopomorskiego;
- prowadzenie postępowań odwoławczych w trybie administracyjnym w sprawach dotyczących skierowań na badania psychologiczne i lekarskie;
- realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających
w zakresie właściwości wydziału.
§ 27.
Do zadań Wydziału Konwojowego należy w szczególności:
- organizowanie i realizowanie konwojów osób, które przebywają na terenie województwa
zachodniopomorskiego na polecenie sądu, prokuratora oraz innych uprawnionych organów na podstawie nakazu doprowadzenia lub przetransportowania; - realizacja krajowych konwojów w tym etapowych, na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
- ochrona transportów przedmiotów wartościowych na rzecz Narodowego Banku Polskiego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
- realizowanie zadań Policji sądowej oraz współpraca z sądami i prokuraturami w zakresie zapewnienia właściwej koordynacji doprowadzeń i bezpieczeństwa realizacji zadań konwojowych;
- ochrona pomieszczeń dla osób konwojowanych lub doprowadzonych do czynności procesowych, usytuowanych w sądach i prokuraturach, w celu uniemożliwienia samowolnego oddalenia się osób tam umieszczonych, bezprawnego wtargnięcia osób postronnych oraz w celu niedopuszczenia do zaistnienia wydarzenia nadzwyczajnego lub innego zdarzenia niebezpiecznego w skutkach dla bezpieczeństwa i porządku publicznego;
- koordynacja i nadzór nad organizacją, pełnieniem służby i zapewnieniem właściwych warunków pobytu w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych lub doprowadzonych w celu wytrzeźwienia oraz w tymczasowych pomieszczeniach przejściowych i pokojach przejściowych w jednostkach organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego;
- nadzór nad zapewnianiem właściwych warunków opieki nad nieletnimi przebywającymi
w policyjnych izbach dziecka; - wykonywanie czynności procesowych zlecanych przez sąd lub prokuratora;
- realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających
w zakresie właściwości wydziału.
§ 28.
Do zadań Wydziału Postępowań Administracyjnych należy w szczególności:
1) prowadzenie postępowań administracyjnych i wydawanie w nich rozstrzygnięć (decyzji
i postanowień) – w zakresie upoważnienia – w sprawach określonych w ustawach:
- o broni i amunicji,
- o ochronie osób i mienia,
- o usługach detektywistycznych,
- o cudzoziemcach,
- o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu
wojskowym lub policyjnym, - o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego,
- o swobodzie działalności gospodarczej,
- innych, w których przypisano określone obowiązki komendantom wojewódzkim Policji;
- uzgadnianie i odmowa uzgodnienia w imieniu Komendanta Wojewódzkiego Policji planów ochrony obszarów, obiektów i urządzeń ważnych dla obronności, interesu gospodarczego państwa, bezpieczeństwa publicznego i innych ważnych interesów państwa podlegających obowiązkowej ochronie;
- kontrola działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia wymagających koncesji, a także przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją oraz wyrobami
i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym; - opiniowanie osób i podmiotów ubiegających się o udzielenie lub zmianę koncesji Ministra Spraw Wewnętrznych na prowadzenie działalności w zakresie usług ochrony osób
i mienia oraz wytwarzanie i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją
i wyrobami o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, a także osób i podmiotów ubiegających się o wydanie lub zmianę zezwolenia na nabywanie, przechowywanie
i wytwarzanie materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego; - współdziałanie, współpraca i nadzór nad uzbrojonymi formacjami ochronnymi i strażami
w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów; - organizowanie i prowadzenie egzaminów dla osób ubiegających się o pozwolenie na broń oraz dopuszczenie do posiadania broni;
- organizowanie i prowadzenie kontroli przestrzegania przepisów ustawy o broni i amunicji przez osoby fizyczne i inne podmioty posiadające broń, a także prowadzenie depozytu broni i amunicji wydanej w oparciu o decyzje administracyjne;
- udzielanie merytorycznej pomocy i instruktażu w zakresie właściwości wydziału jednostkom organizacyjnym Policji województwa zachodniopomorskiego;
- prowadzenie odwoławczych postępowań administracyjnych w sprawach, w których właściwość Komendanta Wojewódzkiego Policji jako organu II instancji administracyjnej określają przepisy ustaw: o broni i amunicji, o ochronie osób i mienia oraz o usługach detektywistycznych, a także sprawowanie nadzoru nad postępowaniami administracyjnymi w sprawach pozwoleń na broń i kart rejestracyjnych rozstrzyganych przez komendantów powiatowych (miejskich) Policji województwa zachodniopomorskiego;
- realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających
w zakresie właściwości wydziału.
§ 29.
Do zadań Wydziału Kontroli należy w szczególności:
- planowanie, organizowanie oraz prowadzenie, w imieniu Komendanta Wojewódzkiego Policji kontroli komórek organizacyjnych Komendy i jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego w zakresie wykonywania przez nie ustawowych zadań Policji, w tym realizacji działań określonych w Strategii Wojewódzkiej Policji;
- przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie w imieniu Komendanta Wojewódzkiego Policji skarg i wniosków w sprawach związanych ze stanem bezpieczeństwa i porządku publicznego, a także działalności Policji na terenie województwa zachodniopomorskiego;
- planowanie, organizowanie i przeprowadzanie kontroli gospodarki finansowej Komendy pod względem legalności, rzetelności, prawidłowości i racjonalności wydatkowania
i gromadzenia środków publicznych oraz poprawności dokumentowania wydatków, a także prawidłowości prowadzenia rachunkowości i sprawozdawczości; - kontrolowanie realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa i higieny służby i pracy oraz zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej i medycyny pracy w komórkach organizacyjnych Komendy i jednostkach organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego;
- analiza ujawnionych zagrożeń i stwierdzonych nieprawidłowości w funkcjonowaniu komórek organizacyjnych Komendy i jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego oraz opracowywanie projektów zaleceń i wytycznych mających na celu eliminowanie niepożądanych zjawisk;
- kontrolowanie terminowości i rzetelności wykonywania zaleceń pokontrolnych;
- wykorzystywanie ustaleń pokontrolnych do usprawniania funkcjonowania komórek organizacyjnych Komendy oraz jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego;
- przedstawianie w oparciu o Strategię Wojewódzką Policji projektów głównych kierunków działań jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodni-opomorskiego przy uwzględnieniu regionalnych uwarunkowań i regionalnych programów dotyczących bezpieczeństwa i porządku publicznego;
- realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających
w zakresie właściwości wydziału.
§ 30.
Do zadań Zespołu Prawnego należy w szczególności:
- zapewnienie świadczenia pomocy prawnej dla kierownictwa Komendy, w tym sporządzanie opinii prawnych;
- zastępstwo procesowe Komendanta Wojewódzkiego Policji przed sądami powszechnymi, sądami administracyjnymi, Sądem Najwyższym i innymi organami orzekającymi
w sprawach należących do właściwości komórek organizacyjnych komendy; - udzielanie porad, wyjaśnień i konsultacji policjantom i pracownikom Komendy oraz jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego w zakresie stosowania prawa w związku z wykonywaniem zadań służbowych;
- analizowanie orzecznictwa Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, wojewódzkich sądów administracyjnych, sądów apelacyjnych oraz Trybunału Konstytucyjnego w sprawach związanych z zadaniami wykonywanymi przez Policję;
- analizowanie zasadności roszczeń odszkodowawczych pod względem prawnym
i przedstawienie wniosków co do sposobu ich załatwienia; - uzgadnianie i opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów prawnych oraz opiniowanie umów i porozumień, z którymi wiążą się zobowiązania oraz prawa majątkowe;
- inicjowanie zmian oraz ocena prawna wniosków zgłaszanych przez kierowników komórek organizacyjnych Komendy w zakresie zmiany, uchylenia lub wydania nowych aktów prawnych.
§ 31.
Do zadań Wydziału Kadr i Szkolenia należy w szczególności:
- obsługa kadrowa policjantów i pracowników Policji w zakresie właściwości rzeczowej Komendanta Wojewódzkiego Policji;
- prowadzenie postępowań kwalifikacyjnych w stosunku do osób ubiegających się o przyjęcie
do służby w jednostkach organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego,
a także prowadzenie postępowań kwalifikacyjnych na wybrane stanowiska służbowe w tych jednostkach; - prowadzenie postępowań kwalifikacyjnych dla kandydatów ubiegających się o przyjęcie do pracy w Komendzie, Oddziale Prewencji Policji w Szczecinie oraz Samodzielnym Pododdziale Antyterrorystycznym Policji w Szczecinie;
- opracowywanie struktury organizacyjno-etatowej i regulaminu Komendy;
- udzielanie merytorycznej pomocy w opracowywaniu struktur organizacyjno-etatowych
i regulaminów jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego, wydawanych w porozumieniu z Komendantem Wojewódzkim Policji; - opracowywanie struktury organizacyjno-etatowej i regulaminu Komendy oraz potrzeb kadrowych na czas zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny, a także koordynowanie tej problematyki w jednostkach organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego;
- prowadzenie postępowań dyscyplinarnych zleconych przez Komendanta Wojewódzkiego Policji oraz przygotowywanie orzeczeń po rozpatrzeniu przez Komendanta Wojewódzkiego Policji, jako organu II instancji, odwołań policjantów od orzeczeń dyscyplinarnych;
- realizacja zadań wynikających z nadzoru Komendanta Wojewódzkiego Policji nad orzecznic-twem dyscyplinarnym oraz okresowe analizowanie stanu dyscypliny i wydarzeń nadzwyczajnych w służbie, w jednostkach organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego;
- rozpoznawanie i analizowanie potrzeb szkoleniowych policjantów i pracowników Komendy oraz jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego;
- planowanie i wydatkowanie środków budżetowych na lokalne i zewnętrzne doskonalenie zawodowe funkcjonariuszy i pracowników jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego;
- organizacja naboru oraz kierowanie policjantów jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego na szkolenia zawodowe, a także na kursy specjalistyczne oraz inne formy doskonalenia zawodowego organizowanego centralnie;
- planowanie, organizowanie, koordynowanie i realizowanie przedsięwzięć w ramach lokalnego doskonalenia zawodowego, a także prowadzenie testów sprawności fizycznej oraz sprawdzianów strzeleckich dla policjantów Komendy;
- sprawowanie nadzoru nad realizacją lokalnego doskonalenia zawodowego w jednostkach
organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego; - ewidencjonowanie i wydawanie dokumentów służbowych policjantom jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego i pracownikom Komendy;
- użytkowanie aplikacji Centralny Rejestr Doboru Kandydatów, SWOP moduł “Kadry” oraz systemu elektronicznej ewidencji policjantów i pracowników „KADRA” w zakresie właściwości Komendanta Wojewódzkiego Policji;
- obsługa policjantów i pracowników jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego w zakresie zgłoszeń oraz potwierdzania uprawnień do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego;
- prowadzenie biblioteki Komendy oraz nadzór nad zbiorami bibliotecznymi pozostającymi
w dyspozycji jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego; - wyposażanie jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego
w pieczęcie i stemple oraz prowadzenie ich ewidencji; - organizowanie badań, a także prowadzenie ewidencji i wstępna kontrola wydatków finansowych z zakresu medycyny pracy;
- realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających
w zakresie właściwości wydziału.
§ 32.
Do zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Ochrony Praw Człowieka należy
w szczególności:
- propagowanie praw człowieka i dbanie o przestrzeganie standardów ich ochrony
w komórkach organizacyjnych Komendy i jednostkach organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego; - bieżące monitorowanie działań komórek organizacyjnych Komendy i jednostek organi-zacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego pod kątem respektowania godności ludzkiej i przestrzegania praw człowieka, a także proponowanie rozwiązań mających na celu utrzymanie wysokich standardów w tym zakresie;
- współpraca z instytucjami i organizacjami zajmującymi się ochroną praw człowieka;
- inicjowanie, monitorowanie i koordynowanie działań komórek organizacyjnych Komendy
i jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego w zakresie realizacji zaleceń krajowych i międzynarodowych instytucji i organizacji powołanych do ochrony praw człowieka oraz zadań wynikających z krajowych programów w zakresie ochrony praw człowieka; - sporządzanie opinii i stanowisk w przedmiocie oceny zgodności działań policjantów
i pracowników ze standardami w zakresie ochrony praw człowieka; - diagnozowanie potrzeb szkoleniowych oraz prowadzenie doskonalenia zawodowego lokalnego policjantów i pracowników jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego w zakresie przestrzegania praw człowieka;
- reprezentowanie Komendanta Wojewódzkiego Policji w krajowych i międzynarodowych przedsięwzięciach w zakresie ochrony praw człowieka;
- współpraca z policyjnymi pełnomocnikami do spraw ochrony praw człowieka w zakresie wykonywanych zadań oraz z Pełnomocnikiem Komendanta Głównego Policji do spraw Ochrony Praw Człowieka jako centralnym koordynatorem zadań realizowanych w ramach Jednoosobowego Stanowiska do spraw Ochrony Praw Człowieka;
- monitorowanie doniesień medialnych i informacji pochodzących ze źródeł służbowych, dotyczących domniemanych przypadków stosowania tortur oraz innych form nieludzkiego lub poniżającego traktowania lub karania przez policjantów komórek organizacyjnych Komendy
i jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego, a także podej-mowanie stosownych działań w przypadku ujawnienia takich zdarzeń; - sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności Jednoosobowego Stanowiska do spraw Ochrony Praw Człowieka w zakresie ochrony praw człowieka, realizacji zasady równego traktowania oraz etyki zawodowej.
§ 33.
Do zadań Wydziału Komunikacji Społecznej należy w szczególności:
- obsługa kancelaryjno-biurowa Komendanta Wojewódzkiego Policji i jego zastępców, a także nadzorowanie pracy kancelaryjnej w Komendzie oraz jednostkach organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego;
- zapewnienie obsługi medialnej Komendanta Wojewódzkiego Policji;
- monitorowanie prasy lokalnej i krajowej w zakresie dotyczącym działalności Policji, w celu uzyskania danych niezbędnych do kształtowania polityki informacyjnej Komendanta Wojewódzkiego Policji;
- prowadzenie i uaktualnianie serwisu internetowego Komendy;
- przygotowywanie materiałów koncepcyjno-planistycznych, wystąpień okolicznościowych, opracowań oraz analiz na potrzeby kierownictwa Komendy;
- organizowanie i protokołowanie narad, spotkań i odpraw służbowych zarządzanych przez kierownictwo Komendy, a także obsługa techniczna wizyt i uroczystości służbowych;
- kreowanie pozytywnego wizerunku Policji oraz propagowanie podejmowanych przedsięwzięć na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego;
- realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej,
w tym prowadzenie strony podmiotowej Komendanta Wojewódzkiego Policji w Biuletynie Informacji Publicznej; - gromadzenie i ewidencjonowanie zbioru aktów prawnych dotyczących funkcjonowania Policji oraz ich dystrybucja;
- koordynowanie współpracy Komendy z organami administracji publicznej, samorządu terytorialnego oraz podmiotami zajmującymi się problematyką bezpieczeństwa i porządku publicznego;
- monitorowanie wyników badań opinii publicznej, dotyczących działalności Policji i określanie na tej podstawie kierunków działań dotyczących poprawy jej wizerunku;
- przygotowywanie i wydawanie kwartalnika policyjnego oraz publikacji o charakterze profilaktycznym.
§ 34.
Do zadań Sekcji Psychologów należy w szczególności:
- w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi:
- prowadzenie badań psychologicznych kandydatów do służby w Policji,
- prowadzenie badań psychologicznych w ramach procedur doboru wewnętrznego,
- diagnozowanie i udział w rozwiązywaniu problemów organizacji związanych
z zarządzaniem zasobami ludzkimi, - prowadzenie edukacji z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi,
- współpraca z kierownikami komórek organizacyjnych Komendy i jednostek organiza-cyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego w zakresie tworzenia systemów motywacyjnych, systemu oceny pracy oraz tworzenia ścieżek kariery zawodowej;
- w obszarze opieki psychologicznej i psychoedukacji:
- udzielanie konsultacji i porad oraz prowadzenie psychoterapii w stosunku do policjantów, pracowników Policji i członków ich rodzin,
- prowadzenie interwencyjnych działań psychologicznych w stosunku do policjantów, pracowników Policji i członków ich rodzin w sytuacjach wystąpienia wydarzeń nadzwyczajnych lub innych szczególnie obciążających emocjonalnie,
- prowadzenie działalności profilaktycznej i psychoedukacyjnej w zakresie podnoszenia kompetencji osobistych policjantów, we współpracy z kierownikami komórek organiza-cyjnych Komendy i jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomors-kiego,
- działalność terapeutyczna mająca na celu neutralizowanie skutków zdarzeń wywierających negatywny wpływ na policjantów;
- w obszarze psychologii policyjnej stosowanej:
- udzielanie merytorycznej pomocy w przygotowywaniu i realizacji czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych,
- udzielanie pomocy w czynnościach porządkowych, a w szczególności współtworzenie
i konsultowanie ogólnopolskich i lokalnych programów prewencyjnych, konsultowanie
i udział w prowadzonych akcjach albo operacjach policyjnych, udział, w charakterze konsultanta w prowadzonych negocjacjach policyjnych.
§ 35.
Do zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Audytu Wewnętrznego należy wykonywanie zadań wynikających z Działu VI ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.), a w szczególności:
- planowanie audytu wewnętrznego;
- dokonywanie systematycznej oceny kontroli zarządczej w ramach przeprowadzanych zadań zapewniających;
- realizowanie czynności doradczych;
- wykonywanie audytów wewnętrznych i zleconych;
- monitorowanie realizacji zaleceń wynikających ze sprawozdania z audytu, w tym przeprowadzanie czynności sprawdzających;
- opracowywanie sprawozdawczości rocznej oraz informacji o realizacji zadań z zakresu audytu wewnętrznego w danym roku.
§ 36.
1. Do zadań Głównego Księgowego-Naczelnika Wydziału Finansów należy w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości Komendy i nadzorowanych jednostek organizacyjnych Policji;
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
- dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji
finansowych z planem finansowym; - aktualizowanie i przedkładanie Komendantowi Wojewódzkiemu Policji procedur dokumentowania operacji gospodarczych oraz zasad polityki rachunkowości w Komendzie.
2. Główny Księgowy – Naczelnik Wydziału Finansów wykonuje swoje zadania przy pomocy podległego mu Wydziału.
3. Do zadań Wydziału Finansów należy w szczególności:
- obsługa finansowo-księgowa jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego;
- wykonywanie czynności planistycznych i ewidencyjno-sprawozdawczych dotyczących dochodów i wydatków budżetowych oraz pozabudżetowych jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego;
- przygotowywanie projektu budżetu jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego;
- realizacja budżetu oraz prowadzenie działalności pozabudżetowej;
- analiza i opiniowanie wniosków personalnych powodujących skutki finansowe dla budżetu jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego;
- obsługa finansowo-księgowa na rzecz komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji
i Centralnego Biura Śledczego Policji znajdujących się na obszarze działania Komendy; - prowadzenie obsługi finansowej i kontroli formalnej nad gospodarką funduszu operacyjnego oraz sporządzanie sprawozdań z realizacji tego funduszu stosownie do obowiązujących przepisów;
- wykonywanie kontroli formalno-rachunkowej dokumentów stanowiących podstawę realizacji wydatków;
- opracowywanie materiałów analityczno-informacyjnych z zakresu działania wydziału dla potrzeb Komendanta Wojewódzkiego Policji;
- obsługa finansowa w sprawach odszkodowawczych, likwidacji szkód, oraz roszczeń o charakterze płacowym;
- terminowe regulowanie zobowiązań i windykacja należności stanowiących dochód Skarbu Państwa z zastrzeżeniem § 37 pkt 2 lit. e;
- przestrzeganie zasad polityki rachunkowości przyjętej w Komendzie;
- realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających
w zakresie właściwości wydziału.
§ 37.
Do zadań Wydziału Zaopatrzenia i Inwestycji należy realizacja na rzecz Komendy, jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego oraz komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji i Centralnego Biura Śledczego Policji znajdujących się na obszarze działania Komendanta Wojewódzkiego Policji zabezpieczenia logistycznego, w tym
w szczególności:
1) realizacja zadań inwestycyjno-remontowych Komendy, w zakresie:
- przygotowania planistycznego oraz sprawozdawczości finansowej,
- opracowywania założeń funkcjonalno-użytkowych oraz programów inwestycji, a także zlecanie opracowywania dokumentacji projektowo-kosztorysowej,
- opracowywania, zgodnie z właściwością rzeczową, dokumentacji w przedmiocie udzielania zamówień publicznych,
- realizacji w procesie budowlanym praw i obowiązków inwestora;
2) gospodarka nieruchomościami Komendy, a w szczególności:
- opracowywanie wniosków w sprawie ustanowienia lub wygaśnięcia prawa trwałego zarządu odnośnie nieruchomości Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego,
- opiniowanie wniosków o udostępnienie na podstawie umów zobowiązaniowych nieruchomości będących w trwałym zarządzie Komendy lub ich części oraz uzyskiwanie
w tym zakresie niezbędnych pozwoleń, - prowadzenie ewidencji nieruchomości będących w trwałym zarządzie Komendy oraz użytkowanych przez jednostki organizacyjne Policji województwa zachodniopomorskiego na podstawie innych tytułów prawnych,
- współpraca z organami administracji publicznej województwa zachodniopomorskiego
w zakresie pozyskiwania nieruchomości dla potrzeb Policji, - wykonywanie administracji obiektów mieszkalnych Komendy oraz windykacja należności czynszowych;
3) prowadzenie gospodarki materiałowo-technicznej w Komendzie w zakresie:
- planowania i ustalania potrzeb, na podstawie zapotrzebowań komórek organizacyjnych Komendy i jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego, zaopatrywanie w sprzęt i materiały, w tym m.in.: uzbrojenia, techniki policyjnej, przedmioty mundurowe i wyposażenie specjalne, psy i konie, żywnościowe, kwaterunkowe, przeciwpożarowe, kulturalno – oświatowe i sportowe, techniki biurowej i materiały kancelaryjne, środki ochrony indywidualnej, środki czystości i higieny osobistej, leki, druki, pieczęcie służbowe, mandaty karne oraz narzędzia warsztatowe,
- planowania, ewidencjonowania i dystrybucji sprzętu, wyposażenia i materiałów pochodzących z zaopatrzenia centralnego;
4) prowadzenie gospodarki magazynowej w zakresie:
- broni i pozostałego uzbrojenia,
- techniki policyjnej,
- umundurowania,
- sprzętu kwaterunkowego,
- druków resortowych,
- materiałów i maszyn biurowych,
- sprzętu żywnościowego,
- sprzętu gospodarczego,
- sprzętu infrastruktury technicznej trwale związanego z nieruchomościami,
- sprzętu przeciwpożarowego,
- materiałów budowlanych,
- pozostałego sprzętu i materiałów;
5) prowadzenie, zgodnie z właściwością rzeczową ewidencji środków trwałych Komendy oraz naliczanie corocznych odpisów amortyzacyjnych w tym zakresie;
6) organizacja żywienia zbiorowego;
7) prowadzenie i nadzorowanie gospodarki mieszkaniowej poprzez:
- planowanie środków i realizację wydatków w wyżej wymienionym zakresie,
- opracowywanie projektów decyzji Komendanta Wojewódzkiego Policji w sprawach przydziału (opróżniania) lokali mieszkalnych, tymczasowych kwater oraz świadczeń finansowych związanych z prawem do lokalu,
- rozpatrywanie odwołań od decyzji administracyjnych wydanych w sprawach mieszkaniowych przez organy Policji województwa zachodniopomorskiego,
- rozpatrywanie skarg i wniosków, udzielanie odpowiedzi na skargi kierowane do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na decyzje Komendanta Wojewódzkiego Policji, wydane w II instancji;
8) realizacja spraw socjalnych pracowników Komendy;
- prowadzenie gospodarki odpadami użytku wtórnego;
- realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających w za- kresie właściwości wydziału.
§ 38.
Do zadań Wydziału Transportu należy w szczególności:
- prowadzenie gospodarki transportowej w Komendzie;
- opracowywanie szczegółowych praktycznych rozwiązań (zasad i procedur), umożliwiających prowadzenie efektywnej gospodarki transportowej jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego w ramach obowiązujących przepisów;
- monitorowanie i ocena komórek i stanowisk zajmujących się gospodarką transportową w jednostkach organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego;
- sporządzanie rocznych planów rzeczowo-finansowych dotyczących gospodarki transportowej jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego;
- opracowywanie należności środków transportu dla jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego oraz planów wycofania, ustalenia potrzeb w zakresie wymiany i uzupełniania należności;
- organizacja i utrzymywanie zaplecza obsługowo-naprawczego dla policyjnych środków transportu;
- organizacja i prowadzenie gospodarki magazynowej materiałów pędnych, smarów oraz materiałów konserwacyjno-remontowych;
- organizacja i realizacja zaopatrzenia w materiały, urządzenia oraz środki niezbędne do prowadzenia gospodarki transportowej na potrzeby jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego oraz komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji i Centralnego Biura Śledczego Policji znajdujących się na obszarze działania Komendy;
- opracowywanie, zgodnie z właściwością rzeczową, dokumentacji w przedmiocie udzielania zamówień publicznych na:
- dostawy sprzętu i materiałów,
- usługi transportowe oraz remontowe pojazdów w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania transportu policyjnego,
- usługi związane z holowaniem i parkowaniem pojazdów zatrzymanych przez Policję do celów procesowych;
- dokonywanie bezpośrednich zakupów sprzętu, wyposażenia i materiałów, a także usług
w zakresie w jakim nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych; - nadzór nad realizacją zadań w zakresie gospodarki transportowej wykonywanych przez jednostki organizacyjne Policji województwa zachodniopomorskiego;
- prowadzenie sprawozdawczości w zakresie gospodarki transportowej na potrzeby Komendy oraz Biura Logistyki Policji Komendy Głównej Policji;
- realizacja czynności i nadzór nad procedurami związanymi z likwidacją szkód transportowych;
- realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających
w zakresie właściwości wydziału.
§ 39.
Do zadań Zespołu do spraw Zamówień Publicznych należy w szczególności:
1) realizacja na rzecz Komendy zadań wynikających z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych oraz wydanych na jej podstawie przepisów wykonawczych poprzez:
- przyjmowanie, rejestrowanie, analizowanie pod względem kompletności wniosków właściwych komórek organizacyjnych Komendy w sprawach o przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
- występowanie z wnioskiem do Komendanta Wojewódzkiego Policji i jego Zastępcy do spraw służby wspomagającej o zatwierdzenie składu Komisji Przetargowej, której tryb pracy określa Regulamin pracy Komisji Przetargowej, nadany przez Komendanta Wojewódzkiego Policji,
- uczestnictwo w komisjach przetargowych w charakterze jej członków,
- sporządzanie korespondencji w sprawach dotyczących zamówień publicznych,
- łączne sporządzenie na podstawie danych szczegółowych przekazanych w formie papierowej i elektronicznej od upoważnionych wnioskodawców prowizorium planu, planu oraz korekt planu zamówień publicznych,
- zamieszczanie planu zamówień publicznych na stronie internetowej Komendy,
- sporządzanie i przekazywanie Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach publicznych w porozumieniu i współpracy
z komórkami organizacyjnymi Komendy;
2) prowadzenie:
- rejestru zamówień publicznych Komendy (rejestru wniosków),
- rejestru umów zawartych w wyniku przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i ich aneksów,
- rejestru umów w Komendzie zawartych w wyniku przeprowadzonych postępowań,
w tym również rejestru wszystkich umów zawieranych na podstawie przepisu art. 67 ustawy Prawo zamówień publicznych oraz aneksów;
3) prowadzenie rejestrów, ewidencji i sprawozdawczości w zakresie zamówień publicznych;
4) zabezpieczenie w Komendzie dokumentacji w sprawach zamówień publicznych oraz jej udostępnianie po zakończeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
§ 40.
Do zadań Wydziału Łączności i Informatyki należy w szczególności:
- planowanie, organizowanie oraz nadzorowanie funkcjonowania policyjnych systemów łączności i informatyki na obszarze województwa zachodniopomorskiego;
- eksploatacja i utrzymanie policyjnego wojewódzkiego węzła teleinformatycznego;
- nadzorowanie wykonawstwa prac instalacyjno-montażowych w zakresie wojewódzkich systemów łączności i informatyki;
- prowadzenie dokumentacji technicznej z zakresu łączności i informatyki;
- nadzór i utrzymanie wojewódzkich systemów informatycznych, w tym zapewnienie prawidłowego funkcjonowania ochrony dostępu do danych i nadzór nad systemami indywidualnych uprawnień użytkowników;
- szyfrowanie wiadomości przekazywanych za pomocą technicznych środków łączności przewodowej oraz nadzór nad komórkami właściwymi w sprawach szyfrowania w woje- wództwie zachodniopomorskim;
- organizacja funkcjonowania poczty specjalnej na obszarze województwa zachodniopo-morskiego;
- nadzór nad pracą pomocniczych i powiatowych węzłów teleinformatycznych;
- prowadzenie zaopatrzenia i gospodarki materiałowo-finansowej usług, inwestycji, dostaw (sprzętu łączności i informatyki) na potrzeby Komendy oraz jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego;
- opracowywanie zgodnie z właściwością rzeczową wniosków w przedmiocie udzielania zamówień publicznych;
- dokonywanie bezpośrednich zakupów sprzętu, wyposażenia i materiałów, a także usług
w zakresie w jakim nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych; - prowadzenie ewidencji głównej sprzętu łączności i informatyki;
- opracowywanie i aktualizacja planów oraz zabezpieczenie funkcjonowania systemów teleinformatycznych w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny, w warunkach sytuacji kryzysowych oraz podczas operacji policyjnych;
- zapewnienie przestrzegania obowiązujących lub zalecanych standardów teleinformatycznych;
- wdrażanie i nadzór nad systemami teleinformatycznymi udostępnianymi centralnie;
- nadzór nad dystrybucją kluczy kodowych na potrzeby transmisji radiowych oraz urządzeń maskujących transmisje radiowe;
- realizacja procedur napraw gwarancyjnych i pogwarancyjnych sprzętu łączności i informatyki eksploatowanego przez komórki organizacyjne Komendy oraz nadzór nad realizacją serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego jednostek organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego;
- eksploatacja i utrzymanie wojewódzkiego węzła łączności rządowej;
- uczestniczenie w tworzeniu i prowadzeniu polityki bezpieczeństwa w zakresie eksploatowanych systemów teleinformatycznych;
- obsługa i techniczne utrzymanie systemów łączności i informatyki, w tym środków łączności wykorzystywanych przez komórki organizacyjne Komendy Głównej Policji i Centralnego Biura Śledczego Policji, znajdujące się na obszarze działania Komendy;
- zaopatrywanie komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji i Centralnego Biura Śledczego Policji znajdujące się na terenie działania Komendy w sprzęt i materiały radiokomunikacyjne;
- realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających
w zakresie właściwości wydziału.
§ 41.
Do zadań Zespołu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy należy w szczególności:
- przeprowadzenie kontroli warunków służby i pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także ochrony przeciwpożarowej w komórkach organizacyjnych Komendy;
- bieżące informowanie Komendanta Wojewódzkiego Policji o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;
- udział w prowadzeniu postępowań dotyczących wypadków policjantów i pracowników
w komórkach organizacyjnych Komendy; - sporządzanie i przedstawianie Komendantowi Wojewódzkiemu Policji, co najmniej raz
w roku, okresowej analizy stanu bezpieczeństwa i higieny służby i pracy, zawierającej propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych, mających na celu zapobieganie wypadkom w służbie i przy pracy; - doradzanie w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny służby
i pracy; - udział w przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się pomieszczenia służby i pracy oraz urządzeń mających wpływ na warunki i bezpieczeństwo służby i pracy oraz ochrony przeciwpożarowej;
- przedstawianie Komendantowi wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach służby i pracy;
- udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego;
- współpraca z podmiotami zewnętrznymi w sprawie bezpieczeństwa i higieny służby
i pracy oraz ochrony przeciwpożarowej ; - uczestniczenie w konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, a także w pracach komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz innych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny służby i pracy oraz ochrony przeciwpożarowej.
§ 42.
Do zadań Wydziału do spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy w szczególności:
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych oraz danych osobowych w Komendzie, w tym
w systemach i sieciach teleinformatycznych; - nadzór i zapewnienie ochrony fizycznej obiektów Komendy w celu uniemożliwienia dostępu do informacji niejawnych osobom nieuprawnionym;
- prowadzenie Kancelarii Tajnej Komendy oraz organizowanie, koordynowanie i nadzorowanie pracy innych niż kancelaria tajna komórek organizacyjnych Komendy, odpowiedzialnych za przetwarzanie materiałów niejawnych;
- prowadzenie lokalnego doskonalenia zawodowego policjantów i pracowników Komendy
w zakresie ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych; - prowadzenie postępowań sprawdzających oraz wydawanie poświadczeń bezpieczeństwa policjantom i pracownikom oraz kandydatom do służby lub pracy w Komendzie;
- obsługa Komendanta Wojewódzkiego Policji w zakresie wydawania upoważnień do dostępu do informacji niejawnych o klauzuli „zastrzeżone”;
- prowadzenie kontrolnych postępowań sprawdzających;
- prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w Komendzie albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczeń bezpieczeństwa lub je cofnięto;
- realizowanie zadań administratora systemów oraz inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego;
- realizowanie zadań administratora bezpieczeństwa informacji;
- prowadzenie centralnego wykazu zbiorów danych osobowych przetwarzanych w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Szczecinie;
- opracowywanie i aktualizacja planu ochrony informacji niejawnych i planów ochrony obiektów
w Komendzie oraz nadzorowanie ich realizacji; - przygotowanie i opiniowanie wniosków w sprawach o udostępnienie informacji niejawnych oraz zwolnień z zachowania tajemnicy;
- realizowanie zadań w zakresie postępowania ze zgromadzonymi w archiwum Komendy materiałami archiwalnymi i dokumentacją niearchiwalną oraz nadzór nad składnicami akt
w jednostkach organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego. - realizowanie czynności związanych z koordynacją w komórkach organizacyjnych Komendy oraz jednostkach organizacyjnych Policji województwa zachodniopomorskiego procesu udostępnienia informacji i materiałów niejawnych na potrzeby sądów, prokuratur i innych uprawnionych podmiotów;
- opracowywanie planu ochrony informacji niejawnych w Komendzie oraz nadzorowanie jego realizacji;
- przyjmowanie, rejestrowanie, przechowywanie, archiwizowanie złożonych oświadczeń
o stanie majątkowym, udostępnianie ich do analizy osobom uprawnionym oraz przygotowywanie oświadczeń o stanie majątkowym kadry kierowniczej komend powiatowych i miejskich woj. zachodniopomorskiego do publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej; - realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, pozostających
w zakresie właściwości wydziału.
§ 43.
Komendant Wojewódzki Policji może na czas określony zlecić kierownikom komórek organizacyjnych Komendy wykonywanie innych zadań niż określone w § 14 – 42.
ROZDZIAŁ 6
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
§ 44.
- Kierownicy komórek organizacyjnych Komendy w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie Regulaminu Komendy dokonają przeglądu i niezbędnych aktualizacji szczegółowych zakresów zadań podległych komórek organizacyjnych, kart opisu stanowisk pracy, opisów stanowisk pracy i zakresów obowiązków dla poszczególnych stanowisk służbowych.
- Postanowienia § 44 ust. 1 stosuje się odpowiednio do policjanta lub pracownika wyznaczonego do koordynowania pracy komórki organizacyjnej Komendy.
§ 45.
1. Traci moc Regulamin Komendy z dnia 20 marca 2009 roku wraz z późniejszymi zmianami. 2. Zachowują moc decyzje i upoważnienia wydane na podstawie § 7 pkt 4, 5, 6 oraz § 8 Regulaminu Komendy, o którym mowa w ust. 1, jeżeli nie są sprzeczne z postanowieniami niniejszego Regulaminu.
§ 46.
Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.
W porozumieniu KOMENDANT GŁÓWNY POLICJI
gen. insp. Krzysztof Gajewski
|
KOMENDANT WOJEWÓDZKI POLICJI W SZCZECINIE
nadinsp. Jarosław Sawicki |
UZASADNIENIE
Regulamin Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie jest wydany zgodnie z delegacją udzieloną w art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2015 r. poz. 355, ze zm.).
Wprowadzenie w życie nowego Regulaminu Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie związane jest z utratą czytelności obecnie obowiązującego regulaminu, na skutek dokonania w nim kolejnych zmian, oraz koniecznością dokonania aktualizacji zadań realizowanych w poszczególnych komórkach organizacyjnych Komendy. Pozostałe zmiany mają charakter porządkujący wynikający z utworzenia Centralnego Biura Śledczego Policji jako odrębnej jednostki organizacyjnej Policji.
W wyniku analizy poszczególnych zadań wyodrębniono rozdział zawierający katalog zadań wspólnych komórek organizacyjnych Komendy. Przyczyni się to do zwiększenia czytelności zapisów oraz pozwoli na uzupełnienie treści o zadania faktycznie realizowane, a nie ujęte w dotychczasowym regulaminie.
[1] ) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 529.