Regulamin KWP w Szczecinie z dnia 30 stycznia 2017 r. zmieniający regulamin KWP w Szczecinie
Regulamin KWP w Szczecinie z dnia 30 stycznia 2017 r. zmieniający regulamin KWP w Szczecinie
REGULAMIN
KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W SZCZECINIE
z dnia 30 stycznia 2017 r.
zmieniający regulamin
Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie
Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2016 r. poz. 1782, 1948 i 1955 oraz z 2017 r. poz. 60) postanawia się, co następuje:
§ 1. W regulaminie Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie z dnia 4 sierpnia 2015 r., zmienionym regulaminem z dnia 20 listopada 2015 r., wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 5 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) w służbie kryminalnej:
a) Wydział Kryminalny,
b) Wydział Dochodzeniowo-Śledczy,
c) Wydział Techniki Operacyjnej,
d) Wydział Wywiadu Kryminalnego,
e) Laboratorium Kryminalistyczne,
f) Zespół do spraw Międzynarodowej Współpracy Policji,
g) Wydział do walki z Korupcją z siedzibą w Mierzynie,
h) Wydział do walki z Cyberprzestępczością,
i) Wydział do walki z Przestępczością Samochodową,
j) Wydział do walki z Przestępczością Gospodarczą;”;
2) w § 9 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. I Zastępca Komendanta Wojewódzkiego Policji sprawuje nadzór nad działaniem:
- Wydziału Kryminalnego;
- Wydziału Dochodzeniowo-Śledczego;
- Wydziału Techniki Operacyjnej;
- Wydziału Wywiadu Kryminalnego;
- Laboratorium Kryminalistycznego;
- Zespołu do spraw Międzynarodowej Współpracy Policji;
- Wydziału do walki z Korupcją z siedzibą w Mierzynie;
- Wydziału do walki z Cyberprzestępczością;
- Wydziału do walki z Przestępczością Samochodową;
- Wydziału do walki z Przestępczością Gospodarczą;
- komórek organizacyjnych służby kryminalnej w komendach powiatowych (miej-skich) Policji województwa zachodniopomorskiego.”;
3) w § 15 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
,,6) prowadzenie rozpoznania w obszarze przestępczości narkotykowej, pseudokibiców, handlu ludźmi, narządami ludzkimi oraz pedofilii i pornografii dziecięcej;”;
4) po § 22 dodaje się § 22a w brzmieniu:
,,§ 22a. Do zadań Wydziału do walki z Przestępczością Samochodową należy
w szczególności:
- prowadzenie i koordynowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych doty-czących zwalczania przestępczości samochodowej o zasadniczym znacze-niu, w tym wielowątkowych, skomplikowanych i trudnych do wykrycia, doko-nywanych przez zorganizowane grupy przestępcze o zasięgu obejmującym obszar więcej niż jednego powiatu lub wychodzących poza obszar woje-wództwa zachodniopomorskiego, a w szczególności dotyczących:
a) kradzieży pojazdów,
b) żądania okupu w zamian za ich zwrot,
c) paserstwa w obrocie pojazdami pochodzącymi z kradzieży oraz podzespo-łami i częściami z takich samochodów,
d) legalizacji skradzionych pojazdów;
- prowadzenie i koordynowanie czynności operacyjno-rozpoznawczych skiero-wanych na zwalczanie zorganizowanych grup przestępczych zajmujących się przemytem i legalizacją pojazdów skradzionych poza granicami kraju;
- współpraca z podmiotami działającymi poza granicami kraju w zakresie zwal-czania i wymiany informacji dotyczących nowych zjawisk przestępczych związa-nych z przestępczością samochodową;
- podejmowanie działań zapobiegawczych zmierzających do ograniczenia przes-tępczości samochodowej i zjawisk jej towarzyszących;
- pozyskiwanie osobowych źródeł informacji i organizowanie współpracy z tymi źródłami;
- gospodarowanie funduszem operacyjnym w zakresie zadań Wydziału;
- realizowanie zadań wynikających z przygotowań obronnych Komendy, po-zostających w zakresie właściwości Wydziału.”;
5) w § 25 w pkt 11 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 12 w brzmieniu:
,,12) szyfrowanie wiadomości przekazywanych za pomocą technicznych środków łączności przewodowej oraz nadzór nad komórkami właściwymi w sprawach szyf-rowania w województwie zachodniopomorskim.”;
6) w § 27 w pkt 9 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 10 w brzmieniu:
,,10) przewożenie i ochrona materiałów poczty specjalnej.”;
7) § 32 otrzymuje brzmienie:
,,§ 32. Do zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Ochrony Praw Człowieka należy w szczególności:
- reprezentowanie Komendanta Wojewódzkiego Policji w krajowych i międzynaro-dowych przedsięwzięciach związanych z ochroną praw i wolności człowieka, realizacją zasady równego traktowania i przestrzeganiem etyki zawodowej oraz w kontaktach z jednostkami i komórkami organizacyjnymi Policji, a także podmiotami i instytucjami spoza Policji oraz mediami, w tym zakresie;
- propagowanie praw człowieka, zasady równego traktowania i zasad etyki za-wodowej w jednostkach i komórkach organizacyjnych Policji;
- współdziałanie z jednostkami i komórkami organizacyjnymi Policji oraz pod-miotami pozapolicyjnymi w procesie opracowywania i aktualizowania kon-cepcji oraz narzędzi z zakresu ochrony praw człowieka, realizacji zasady równego traktowania oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej w Policji;
- monitorowanie działań Komendy i jednostek organizacyjnych Policji pod ką-tem respektowania godności ludzkiej i przestrzegania praw człowieka, zasa-dy równego traktowania i zasad etyki zawodowej, a także proponowanie roz-wiązań mających na celu utrzymywanie wysokich standardów w tym zakresie oraz podejmowanie działań w przypadku ujawnienia przypadków ich naru-szeń;
- opracowywanie, aktualizowanie i upowszechnianie materiałów edukacyjnych, także programów i planów doskonalenia zawodowego lokalnego, w zakresie systemowej ochrony praw człowieka, realizacji zasady równego traktowania oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej w Policji;
- identyfikowanie potrzeb szkoleniowych w ramach doskonalenia zawodowego lokalnego, inicjowanie lub samodzielne prowadzenie działań edukacyjnych
i informacyjnych w ramach doskonalenia zawodowego lokalnego w zakresie przestrzegania praw człowieka, zasady równego traktowania oraz zasad etyki zawodowej w Policji; - nawiązywanie i prowadzenie współpracy z krajowymi i międzynarodowymi podmiotami zajmującymi się systemową ochroną praw człowieka oraz re-alizacją zasady równego traktowania, a także etyką zawodową;
- monitorowanie doniesień medialnych i informacji pochodzących ze źródeł służbowych, dotyczących stwierdzonych lub domniemanych przypadków stosowania przez policjantów tortur lub innych form nieludzkiego lub poniża-jącego traktowania oraz w przypadku ujawnienia takich zdarzeń, podejmowa-nie stosownych działań, w tym edukacyjno-szkoleniowych;
- inicjowanie, monitorowanie i koordynowanie działań jednostek i komórek or-ganizacyjnych Policji, w zakresie realizacji zaleceń krajowych i międzynaro-dowych instytucji i organizacji powołanych do ochrony praw człowieka oraz zadań wynikających z krajowych programów dotyczących ochrony praw czło-wieka i równego traktowania;
- wizytowanie policyjnych pomieszczeń dla osób zatrzymanych lub doprowa-dzonych w celu wytrzeźwienia oraz policyjnych izb dziecka w zakresie przes-trzegania praw człowieka, zasady równego traktowania oraz zasad etyki za-wodowej przez policjantów i pracowników wykonujących zadania w jednost-kach i komórkach organizacyjnych Policji;
- udzielanie konsultacji policjantom i pracownikom wykonującym zadania
w jednostkach i komórkach organizacyjnych Policji w zakresie dostrzeżonych uchybień i nieprawidłowości w działaniach Policji w obszarze ochrony praw człowieka, realizacji zasady równego traktowania i etyki zawodowej; - współdziałanie i wymiana doświadczeń z Komendą Główną Policji, komen-dami wojewódzkimi (Stołeczną) Policji, Centralnym Biurem Śledczym Policji, Wyższą Szkołą Policji w Szczytnie i szkołami policyjnymi w realizacji zadań
z zakresu ochrony praw człowieka, realizacji zasady równego traktowania oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej w Policji; - inicjowanie zmian w przepisach prawa, opiniowanie projektów aktów praw-nych oraz opracowywanie wewnętrznych procedur związanych z ochroną praw człowieka, realizacją zasady równego traktowania oraz etyką zawo-dową w Policji;
- udział w odprawach i naradach kierownictwa Komendy, połączony z bieżą-cym relacjonowaniem kierownictwu Komendy przedsięwzięć i ujawnionych problemów z zakresu ochrony praw człowieka, realizacji zasady równego traktowania oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej w Policji;
- informowanie Rzecznika Prasowego o sprawach z zakresu ochrony praw człowieka, realizacji zasady równego traktowania oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej w Policji, istotnych z punktu widzenia działalności prasowo-informacyjnej, ważnych w obszarze komunikacji wewnętrznej oraz kształto-wania wizerunku Policji;
- opracowywanie i aktualizowanie w celach informacyjno-edukacyjnych ma-teriałów publikowanych na stronach internetowych Komendy, obejmujących zagadnienia ochrony praw człowieka, realizacji zasady równego traktowania oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej w Policji;
- przedkładanie Komendantowi Wojewódzkiemu Policji, w terminie do 31 marca każdego roku, sprawozdania ze swojej działalności w roku poprzedzającym.”;
8) w § 40:
a) uchyla się pkt 6,
b) pkt 7 otrzymuje brzmienie:
,,7) organizacja funkcjonowania poczty specjalnej na obszarze województwa zachodnio-pomorskiego, spedycja przesyłek poczty specjalnej oraz ścisła współpraca z Wydzia-łem Konwojowym Komendy realizującym zadania związane z przewożeniem i ochro-ną materiałów poczty specjalnej;”.
§ 2. Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą od dnia 1 stycznia 2017 r.,
z wyjątkiem § 1 pkt 7, który wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą od dnia
15 stycznia 2017 r.
W porozumieniu: KOMENDANT GŁÓWNY POLICJI NADINSP. JAROSŁAW SZYMCZYK |
KOMENDANT WOJEWÓDZKI POLICJI W SZCZECINIE MŁ. INSP. JACEK CEGIEŁA |
Uzasadnienie:
Na podstawie art. 6g ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2016 r.
poz. 1782, 1948 i 1955 oraz z 2017 r. poz. 60) Komendant Wojewódzki Policji w Szczecinie wykonuje swoje zadania przy pomocy podległej Komendy.
Zmiana regulaminu Komendy Wojewódzkiej Policji w Szczecinie nastąpiła w wyniku przekształceń organizacyjnych w Komendzie polegających na utworzeniu Wydziału do walki z Przestępczością Samochodową, reorganizacji Sztabu Policji, Wydziału Konwojowego
i Wydziału Łączności i Informatyki w zakresie realizacji zadań wskazanych komórek.
Na mocy decyzji nr 317/14 Komendanta Wojewódzkiego Policji w Szczecinie z dnia
17 grudnia 2014 r. w sprawie powołania grupy operacyjnej, działalność swą rozpoczęli policjanci wyznaczeni do zwalczania przestępczości samochodowej na terenie województwa zachodnio-pomorskiego. Grupa ta zgodnie z zakresem zadań określonym w ww. decyzji realizuje zadania
w ścisłej współpracy z jednostkami terenowymi garnizonu zachodniopomorskiego, w szcze-gólności inicjuje i organizuje działania operacyjne, mające na celu sprawne i skuteczne rozpoz-nanie, zapobieganie i zwalczanie przestępczości związanej z kradzieżą pojazdów.
W trakcie działalności grupy operacyjnej powołanej do zwalczania przestępczości sa-mochodowej w województwie zachodniopomorskim nastąpił spadek kradzieży samochodów
i jednocześnie wzrost wykrywalności tego typu przestępstw. Poziom ten kształtuje się nas-tępująco: w 2014 r. wskaźnik wykrywalności kradzieży samochodów wynosił: 23,2%, w 2015 r. 39,4%, natomiast na dzień 31 sierpnia 2016 r.: 30,4%. W związku z powyższym w celu podniesienia efektywności działania grupy, uwzględniając specyfikę i zakres zadań związa-nych z przeciwdziałaniem przestępczości samochodowej oraz zwiększenia nadzoru nad poprawnością i terminowością ich realizacji tworzy się komórkę w randze wydziału.
Zmiana zadań Jednoosobowego Stanowiska do spraw Ochrony Praw Człowieka wynika z potrzeby dostosowania obowiązków przedmiotowego stanowiska do katalogu zadań zawar-tych w zatwierdzonym przez Komendanta Głównego Policji ,,Modelu funkcjonowania policyjnych pełnomocników ds. ochrony praw człowieka, ustanowionych przy komendantach wojewódzkich (Stołecznym) Policji oraz przy Komendancie Centralnego Biura Śledczego”.
Zmiana regulaminu Komendy w pozostałym zakresie ma charakter porządkujący zadania Wydziału Konwojowego, Sztabu Policji i Wydziału Łączności i Informatyki.